zaterdag 3 februari 2007

Inspirerend verhaal

Een boeiend artikel op de website van 24-7 over een Duitse leefgemeenschap, een zogenaamde boiler room.

Het fenomeen boiler room boeit me al langer. Het is een vorm van neo-monastiek, waar gebed, kunst, gezelligheid, studie, discipelschap, missie, gastvrijheid en armenzorg hand in hand gaan. "A 24-7 Boiler Room exists to love God in prayer and to love its neighbours in practice. These purposes are contextualised in community and expressed in a defined location."

Wat mij vooral opvalt is de grote rol van gebed. Vaak ontstaan boiler rooms vanuit gebed en 24/7 gebedsweken, en de boiler room in Duitsland bidt dagelijks twintig minuten voor het ontbijt, een uur na het ontbijt met uitgebreide aanbidding, een kwartier voor de lunch en een kwartier voor het avondeten, en 's avonds weer een onbepaalde tijd... Wow! Dan zijn ze wel met vijfentwintig man, en ik denk niet dat iedereen iedere gebedstijd aanwezig is. Maar toch...

Ik ben voortaan iets voorzichtiger met het etiketje neo-monastiek en allerlei kloostertermen...

6 opmerkingen:

Thomas zei

Right, ik als Blog-moderator kan zulke woorden niet eens thuisbrengen! Dus aub in gewoon taalgebruik in het vervolg :)

Gijs zei

Monastiek = klooster-... (kloosterdingen, kloostergedoe).
Neo = nieuw.
Neo-monasiek = nieuw kloostergedoe.

Zo helder?

O ja, meneer de moddereter. Deze blog links naar Renees oude blog, niet naar zijn nieuwe, supercoole blog. Fix je het even?

Thomas zei

Aight, gefixt

Anoniem zei

gijs, heb je het boek gelezen? red moon rising (ofzo)... binnen MFF ook wel bekend :-D

Gijs zei

Ik heb Red Moon Rising nog niet gelezen, maar ben dat zeker wel van plan. Als ik het van je kan lenen... en tijd zou hebben om het te lezen... het schijnt een knaller te zijn!

Anoniem zei

lees eerst die 2 andere boeken maar die je van me geleend heb :-D